1 napos workshop egészségügyi dolgozók, a gyermekkel az érintett intézményekben (oktatási, szociális, fejlesztő ellátórendszer) foglalkozó szakemberek részére.

Sok szakember és intézményi munkatárs és a szülők is egymástól párhuzamosan élik meg, milyen nehéz az egymással folytatott kommunikáció. Az elvárások, a rendszerszintű feltételek, az egymás számára ismeretlen előzmények nagyon sokszor a konkrét szituációban megjelenő feszültség, meg nem értettség érzését idézik elő.
Meggyőződésünk, hogy azok az ismeretek és párbeszéd a sérült gyermeket nevelő szülők veszteségeinek komplexitásáról, az ellátórendszer által determinált – a szakembereket és a szülőkét is egyaránt sújtó – diszfunkciókról segíti a feszültségek csökkentését és az adott helyzetben az adott személyek közötti kommunikáció hatékonyságát.

A workshop elemei:

  1. A fogyatékossággal élőkkel együtt élők által megélt veszteségek és gyász komplexitása– a sérült gyermeket nevelő szülők veszteségeinek sajátosságai: feldolgozatlanság, újraélés, újabb veszteségek keletkezése.
  • A veszteség kontextusa a sérült gyermeket nevelő családok esetén
  • A veszteségek – élethelyzetből adódó bemutatása (a gyermek fogyatékossága, a családi élettel kapcsolatos elképzelések megváltozása, egyéni életcélok és jövőkép megváltozása, stb.)
  1. Strukturáltan bemutatjuk azokat a nehézségeket, amelyekkel a sérült gyermeküket nevelő szülők szembesülnek egyéni / közösségi / intézményi és társadalmi szinten veszteségük feldolgozása során.
  1. A veszteségek és gyász tabusítása a társadalomban – és a hétköznapi kommunikációs helyzetekben
  • A veszteségeket és a változásokat kísérő gyászfolyamat dinamikája és sajátosságai:
  • érzelmek oszcillációja, egyéni jellege, a szükséges idő és tér megteremtése, dinamikai sajátosságai, a gyászmunka jellege.
  • A gyászfolyamat célja – egy új feltételek szerint kialakított működő életvitel megteremtésének képessége.
  • A gyászmunka kihagyásának és megszakadásának jellemzői és hatása az egyénre és kapcsolatokra. Komplikált és halmozott gyász jellemzői.
  1. Együttműködő kommunikáció külső és belső feltételei, és megváltozása a veszteségek komplexitásának ismeretében- tapasztalatcsere és helyzetgyakorlatok.
  • Helyzetgyakorlat: kommunikációs helyzetek (diagnózisközlés, állapotközlés, javaslattevés családi élet kilátásaira, javaslattevés gyermek megtartásával kapcsolatban, javaslattevés testvérekkel kapcsolatban. Megismételve a másik fél által elmondottakat válaszolnak a résztvevők a párbeszéd során (aktív figyelem).
  • Kommunikációs helyzetek jellemzői – helyzet, időtartam, stílus, tartalom, hangulat stb. szempontok szerint, kiscsoportokban, amid közösen gyűjtjük össze.
  • Elvárások – szakmai, szülők részéről, gyerek részéről, önmagával szemben.

A workshopot igény szerint a szakmai közösségek és intézményi igények szerint felkérésre megtartjuk.
A workshop megtartásának díja: 60 000 Ft / alkalom.

További információ: Kánya Kinga (kanya.kinga@gyaszportal.hu, 06-20-338-3315)

2020 szeptember 4.